lördag, maj 09, 2009

Fredag 8 maj

Fredagen bjöd på dressyrträning för Annika. Tanken var att den skulle vara 45 minuter lång, men vi drog över så vi red ungefär 1½timme (A) ojoj.
Vi började med att rida små öppnor längs fyrkantsspåret. Mace föll iiiiiinåt väldigt lätt, så jag fick lov att jobbajobba med innerskänkeln. Sedan fortsatte vi med att trava serpentinbågar. Blev tvungen att göra övergångar till skritt hela tiden eftersom han mest sprang och inte tog mina förhållningar ordentligt, så det bara blev springigt och obalanserat. Efter det red vi längs diagonalerna och jag fick ordning på takten, äntligen. Blev dock så att han inte svarade framåt då längre så då fick jag öka traven några steg då och då. Sedan var tanken att vi skulle jobba galoppfattningar. I varje hörn skulle jag lägga en 15metersvolt och ur den volt som var före långsidan skulle jag fatta galopp, galoppera till mitten av långsidan och sedan in på mittvolten, ut på spåret igen och avbrott strax innan hörnet (där jag la en 15metersvolt). Mace blev bara taggad och jobbig så det funkade inte alls. Tog inte galoppen ordenligt utan bara sprang, eller han låtsasgalopperade som bara. Blev då tvungen att få honom avslappnat igen genom att trava på en volt i lättridning. Vänster varv var INTE roligt. Tryckte in bogen och gick emot innerskänkeln så jag fick inte igenom ställningen. Tipset jag fick var att knacka till med spöet på bogen för att få ut den så han slutar tränga. Lossnade något och jag lät honom gå i en ganska låg form. Bytte varv och travade på volten i höger varv också. Vilken skillnad! Lätt i munnen, trevlig form och takt, bra ställning.
Så det som gäller nu är att stärka vänster bak, för enligt Annika beror det på att vänster bak är svagt som han inte vill ställa åt vänster. Tipset var att träna övergångar i öppna längs fyrkantspåret. Alltså, det är själva övergångarna som stärker, så det räcker om man travar typ 3-4 steg. Inte nå 10-15 steg! Alltså leder man in framdelen innanför spåret med inner tygel, håller rumpan på plats med innerskänkel och håller riktningen med ytterskänkeln. Sedan mjuknar man i innerhanden (utan att tappa ställningen!) och gör en övergång till trav 3-4 steg. Åsså gör man så typ 100 gånger på ett varv ;) hah, lite överdrift kanske men du fattar grejen ;)
Sedan måste jag träna mig själv en del också. Jag lutar mig för mycket bakåt när jag sitter ner i traven, jag drar bak skänkeln, mina tår pekar utåt, jag har en förmåga att lyfta innerhanden när han inte lyssnar. osv.
På måndag blir det träning igen så jag hoppas det går bättre då! =)
/Linnea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar