söndag, juli 05, 2009

Torsdag 2/7

I torsdags hoppade jag och Mace på Annelis bana.
Satte upp lite hinder i såhär:

Mellan 1(4) och 2(6) var det 21 m, alltså 5 galoppsprång. 1(4) var ett vanligt rättuppstående, 2(6) var också det men med 3 bommar ;), 3 var ett kryss, 5a ett lågt kryss (hjälphinder), 5b ett stigsprång och 7 var en oxer.
Red fram i alla gångarter, gjorde övergångar, halter, tempoväxlingar osv för att få honom att lyssna ordentligt.
Hoppade först fram på 5 och 3, då var alla hindren låga kryss. Efter en stund la vi upp bakbommen på 5b och hoppade, höjde till typ 70cm. Alla andra hinder (förutom 5a) låg på ca 50cm. Efter att ha hoppat lite på de flesta hindrena, typ testat linjen åså, hoppade jag en liten bana som bilden visar. Det gick helt ok, inga stopp iaf (för övrigt hade vi endast ett stopp (vilket var absolut i början) på hela passet;D), men banan är ju väldigt liten så det blev rätt snäva svängar. Så då höjde vi inte hindren något. Avslutade med att höja 5b och hoppa den kombinationen ett par gånger. Innan vi var färdiga hade Mace slått nytt personligt rekord, 90 cm :D HIhi han var väldigt duktig;)

Han kändes toppen. Dock red jag med sporrar för att jag räknade med att han skulle vara lite lat (men han var faktiskt alldeles lagom :D) och för att få ut bogen i vänster varv (och på så vis få igenom ställningen). Han hade väldigt bra galopp hela passet, och bra trav också för den delen. På kombinationen (5) hoppade han jättebra! Tog galopp mellan och kom ur kombinationen i galopp. Riktigtriktigt bra kändes det! Och han bjöd så himla fint på alla hinder också.

Emma tog nå kort/filmade, så så fort jag fått dem så lägger jag upp dem här ;) Håll utkik!

Och nu kommer filmen! :D Har knepat och knåpat ihop denna film med bilder och musik och hela köret ;) Grejen är den att Emma var "klok" nog att vrida kameran när hon filmade/tog kort och jag vet inte hur man vrider filmer så, man får helt enkelt vrida huvudet istället ;)



Filmen är bättre på youtube. Inte lika suddig osv. Länken:
http://www.youtube.com/watch?v=eY2KyU-NMGc

/Linnea

1 kommentar: