måndag, juli 06, 2009

Måndag

Idag blev det ett dressyrpass på banan. Red först fram i alla gångarter utan några särskilda krav, utan bara för att liksom jogga igång honom osv. Sedan plockade jag upp honom och gjorde volter, övergångar, ökningar och halter. Han kändes kanon! Supermjuk i bägge sidorna och gick i en mycket trevlig, hög form. Sedan ökade/minskade jag volter lite vilket gick jättebra i högervarv, i vänster gick det dock lite halvtrögt. Gjorde även lite övergångar ur öppna längs långsidorna för att stärka vänster bak. Några övergångar blev lyckade, medan vissa inte alls blev det.
Galopperade lite på en volt och galoppen har verkligen blivit hur bra som helst nu! Oh, underbar :D
Hann även med att rida min favvoövning (som jag har visat bild på några gånger). Men det är iaf den där när man rider små 10metersvolter först vid ena hörnet, sen rider man mot mitten på motstående långsida och gör en volt där också, sedan mot motstående hörn och lägger en volt där också. Det gick också bra även om han ibland blev lite lat på volterna och tappade bakkärran.
Till sist rullade jag ett par gånger på ett litet kryss på volt för att få högergalopp. Jag kämpade allt vad jag kunde och verkligen höll ett stöd på yttertygeln och samtidigt visade med hela min kropp att vi skulle åt höger, men det blev bara bara korsgalopp :( Men jag antar att det är bättre än att det blev vänster hela tiden iaf...
Avslutade med att rida den där voltövningen några varv för att få honom att varva ner efter galoppen och att vi skulle avsluta med något bra så jag kunde känna mig nöjd, och även han, men även för att han skulle återfå formen och koncentrationen. Sedan travade jag honom lång och låg på en volt innan jag gav mig.

Jag är då iaf mycket nöjd. Han var supermjuk, även i vänster varv, och väldigt lätt i munnen genom hela passet. :)

På onsdag blir det ut och kondisträna och på torsdag blir det hoppning :D Funderar på att kanskekanske vara med på Anneliträningen på södra sidan då, om jag vågar vill säga (A)
Ooh, jag gillar att planera. ;D

Sen förresten en annan grej. Jag vet inte om du har hört, men vi har ju anordnat ett litet ridläger i stallet. Det ska vara från söndag 12/7 till onsdag 15/7 och jag har liksom lovat att Ida ska få rida Mace på dressyren och uteritten (haha jag ska vara ridlärare ;) ;) haahahahha) men nu kom jag ju på att du har ju Mace på söndan och tisdan så jag tänkte att du kanske kunde tänka dig att byta dag? Du skulle t.ex kunna ta nu på lördag och kanske onsdagen (15e) eller nåt annat som kan tänkas passa ;). För tanken var att Ida ska rida Mace i dressyren på söndag och tisdag och uteritt på måndag men inte på onsdag, då rider hon Calle istället. Iofs kommer ju uteritten bli typ bara skritt men det kan ju ändå vara schysst mot Mace om han slipper gå hur mycket som helst. Vi tänkte dessutom ha sitsträning på Mace på tisdagen (hehe kan bli spännande att se hur många som lyckas sitta ner i hans trav ;) )
Jaja, du kan väl kolla om det funkar, annars får jag försöka lösa det på annat sätt!

/Linnea

1 kommentar:

  1. Jo jag hörde det av Emma :D Det går jättebra för mig att ta honom lördag men onsdag kommer jag nog inte hinna så torsdag skulle passa bättre om det är okej för dig? :)
    /Eve

    SvaraRadera