torsdag, juli 30, 2009

Måndag, tisdag, onsdag, torsdag

Måndag
Blandat dressyr/markarbete/hopp-pass. Red först fram och gjorde skänkelvikningar å lite såna grejer. Han var lite trög att flytta för höger skänkel men annars funkade det helt ok. Lite sitsträning blev det också då jag la upp stigbyglarna och endast fokuserade på min sits, ingenting på hur Mace gick åså. Sedan hoppade jag krysset som stod på sidan om meddellinjen. Det blev ju hyfsat snäv sväng mot det då man kom i galopp men det gick riktigt bra, han tappade inte alls galoppen särskilt mycket. Sedan hoppade jag en kombination med två räcken, ca 60cm höga. Första vändan kom vi igalopp och då blev det stopp, så då tog vi trav så han fick känna på det. Sedan i galopp förstås och då gick det bättre. Jag undrar om avståndet var lite dåligt för honom för han kom alltid så konstigt på hinder nr2 och hoppade megastort. Men iaf fick vi till nåt vettigt språng iaf :) Till sist var jag ju tvungen att provhoppa grinden som jag och Emma har byggt. (den rödvita som står på banan). Dock blev det ju rätt högt med bom, ca 75, men det gick ändå riktigt bra. Även om han hoppade alldeles för mycket haha som vanligt ;).

Tisdag
Uteritt med Emma längs storänges. Red på hackamoret och Macen var finis :) Vi var ute typ 2 timmar som vanligt men det blev mest skritt och trav. Mysig ridtur och mace va go =)

Onsdag
Anneliträning igen! Red fram honom lite annorlunda än jag brukar. Såg mer till att han blev taggat och på hugget än att han gick i en bra form åså. (även om han ändå gick i en bra form haha) Travade i ett lite högre tempo men la förstås in minskningar för att känna att han var me. Sedan var det dags för hoppning förstås. Började med 3studs! Oharre tänkte jag, studs vatusan. Mace har ALDRIG testat studs. Den bestod iaf av kryss, ett räcke och ett kryss. Vi började i höger varv och jag fick rida an i trav och använda Calle som draghjälp före. Och tro det eller ej, men vi tog oss igenom helskinnade! :D Gick även bra andra gången i höger varv. Sedan var det dags för vänster varv och då red jag an i galopp. Blev stopp på första försöket men andra försöket kom vi oss igenom, även om det inte var så himla snyggt ;) Så då skulle jag köra en sista gång för att vi skulle få en bra vända också. Men nä, då blev det stopp förstås! Blev några försök då han stannade mitt mellan 1a och 2a hindret (jag föll tillomed av en gång :O ) men tillslut slutade han tjura och hoppade istället. Tyvärr var det så att en annan tjej flög av och ambulansen kom, så vi blev tvungna att vänta under tiden.
Vi hoppade iaf lite på detta vis:
Röd=markbom (galopp)
Svart=hinder
Blå=vattenmatta
Tyckte att detta gick väldigt bra :) Första gången i höger varv "hoppade" han över markbommen så att han fattade glaopp. Vet inte vad jag ska säga, han bjöd på hindrena och kändes mycket fin :) Även om han ju tyckte att vattenmattan var lite läskig (A)
Sedan hoppade vi även linjen (bägge de svarta hindrena) där det var 3 galoppsprång mellan. Det gick finemang! :)

Till sist, efter en del väntan då vi hoppade ut från banan och lite på deras terränghinder för att ha något att göra, var det dags att hoppa en liten bana










Hinder nr 1 /5 var ett stigsprång som gick hoppa från båda hållen (därav bilden). Nr2 en oxer, 3/8 ett räcke med vattenmatta, 4/7 ett räcke och 6 en oxer. Första vändan gick bra, men jag glömde vägen typ och trodde det var slut efter 6an (A). Det kändes som om han tyckte det var roligt iaf och det är nästan det viktigaste! Andra vändan kom jag ihåg vägen, men på tvåan kom vi fel (mitt fel) och han stannade på 7an. Efter 2an hade han trav men jag fick honom att fatta höger galopp, vet inte vad jag gjorde haha xD. Eftersom han kom så konstigt på 2an fick vi avsluta med att hoppa det och då hamnade han rätt och hoppade superfint :)

Sussie tog en del bilder och tydligen blev det en del fina tillochmed! :D Jag lägger väl upp dem så fort jag fått dem ;) Och film kommer också, så småningom ;)






Torsdag
Idag blev det en mycket lugn barbacka skrittur längs bryggvägen i kvällsolen. Mycket mysigt :)
Har köpt nytt myggmedel så ifall han har mycket ohyra kring sig så kan du ju spraya på ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar