söndag, juli 19, 2009

Söndag :)

Idag red jag ju på banan som du vet=) Värmde upp i skritt och trav, gjorde ökningar och minskningar för att se så han lyssnade på hjälperna. Började med en övning i skritt för att få honom att lossna lite. Red efter långsidan och vid hörnen och på kortsidorna gjorde jag som en halv volt tillbaka och sedan skänkelvikning ut på långsidan igen. Typ såhär:



















Det gick bra och han gjorde jättefina skänkelvikningar och lyssnade bra! När jag var nöjd travade vi och gjorde volter lite här och där, både stora och små. Han var jääättetung i handen i början och det tog ett tag innan vi hittade takten. När han väl började bli lättare blev han nästan för lätt och gick bakom handen ett kort tag och i övergångarna blev det jämt pass vilket var irriterande! Kämpade ett tag med att hitta tillbaka till takten och att få honom mer alert. När han kändes okej igen så gjorde jag den här övningen:

Gjorde den i trav och då började jag med en serpentinbåge efter långsidan, gjorde halt på kortsidan, trav och gjorde en 10-15 metersvolt, fortsatte på långsidan, halt i mitten på långsidan, volt igen och halt på kortsidan innan vi började om. I början kändes han nästan seg och hade ingen power i bakbenen men samtidigt kändes det som att han stördes av spöet så jag la det åt sidan och då gick det mycket bättre! Han lyssnade bra på hjälperna och volterna blev riktigt smidiga efter ett tag, samma sak med bågen! Då jag kände mig nöjd med honom gjorde vi lite galoppfattningar på långsidorna och det gick väldigt bra det också, dock så ville han falla inåt i hörnen vissa gånger. I slutet hoppade vi det blågula krysset i båda varven och det gick super det också! Haha förutom en gång i vänstervarv då vi kom i galopp för då tog han vääärldens största språng! Var helt inställd på att han skulle ta ett till galoppsprång men nä, det var bara att hålla i sig och försöka hänga med! =) Tog ett sista hopp just innan du red förbi med Calle och då gick det som bäst så då avslutade jag då med att rida stora volter i trav och alleftersom släppa på tyglarna så han tillslut varvade ner på hellånga tyglar!
/Evelina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar