lördag, juli 18, 2009

Ridlägret

Ja, som sagt red ju Ida Mace på ridlägret.
På söndagen började det med ett dressyrpass. Trots sin storlek klarade Ida av att rida honom hur bra som helst, såg väldigt trevligt ut. Det blev mycket volter, skänkelvikningar och tempoväxlingar. Galoppfattningar på långsidorna också.
På kvällen bestämde vi oss för att rida en liten stund barbacka. Egentligen hade vi tänkt bada eller nåt sånt men det var så kallt. Och eftersom vi inte hade tillräckligt många hästar för att alla skulle få rida trängde jag och Ida ihop oss två på Mace. Hihi :) Men Mace var så snäll som vanligt och verkade inte alls särskilt besvärad, även om det var rätt obekvämt för ryttarna ;)

Måndag morgon blev det en uteritt då Ida red Mace. Hon fick ta hackamore på honom eftersom han blir så mycket lättare i handen och för att Mace skulle få lite variation. Sen så såg jag ju att Ida var mjuk i handen så jag var inte orolig för att hon skulle störa honom eller nåt sånt. Iaf blev det först längs en stig vid järnvägen, med diken och all that, vilket inte var några problem. Jag var ju med och gick så jag kunde hjälpa till om hästarna tjurade lite. Sen blev det bryggvägen med en del trav och Ida red Mace så fint :) De fick även skritta runt lite mellan träden och träna på att svänga.
På kvällen var jag så ridsugen att jag hoppade upp barbacka på Mace och red lite dressyr på banan. Han kändes lite lat men det gick väldigt bra ändå. Han var hyfsat lätt att sitta på nu också :) Red på hackamore för att han är mycket mer lättriden då (A) Galopperade tom. lite =D Det gick också bra. Som du kanske förstår blev det inte ett alltför seriöst dressyrpass, mest bara runt på volter och sånt. Och lite travbommar ja :)

Tisdag eftermiddag red Ida dressyr på honom. Hon fick testa galoppera honom på volt och det tyckte hon var lite svårare ;) Sen var han lite springigare då än på söndagen, men jag tyckte ändå det gick väldigt bra. I skritten såg han riktigt trevlig ut och gick tillomed i form.
Kvällen bjöd på sitsträning på självaste Macen. Alla tyckte det var jätteroligt, även om det var svårt. Tog voltigegjord för att de skulle ha nåt ordentligt att hålla i sig i, och såhär i efterhand kan jag känna att det var rätt klokt ;) Den enda som vågade släppa taget någon längre bit var Ida. Upptäckte också att Mace lixom framkallar en bra sits hos ryttarna. Det GÅR helt enkelt inte sitta fel, för då studsar man så extremt mycket. Grejen var bara att när de skulle släppa taget så började de spänna sig och då blir det förstås skumpigare. Men annars var Mace superfin och lyssnade så bra på mig som longerade :)

Onsdag hade jag tänkt rida själv men det var så åskigt och regnigt så det blev inget av.
haha ida såg rätt liten ut brevid Macen xD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar