fredag, juli 24, 2009

Ojdå, en lite sen update kanske (A)

Hehe, kom på att jag kanske skulle ta mig i kragen och skriva ett inlägg om vad jag & mace pysslat med de senaste dagarna (A)

Måndag hade jag både Calle och Mace så då körde jag markarbete med bägge hästarna. Slängde upp 5 galoppbommar längs ena sidan och sen fick resten av hindrena stå. Rullade ett par varv på galoppbommarna men jag upplevde det som att det var betydligt svårare för honom nu än på Anneliträningen. I vänster varv kastade han sig över, bytte galopp eller bröt av till trav. Tog ett par varv innan vi fick oss igenom skapligt, utan snubblingar eller trav. Tror att det kan bero på att det var svårt att få honom rakställd innan och att han i kurvan innan tappade galoppen en hel del. Men jaja, vi kom oss ju igenom tillslut :) I högervarv red jag an i trav och smackade så att han fattade galopp. Första gången blev det vänster men de följande gångerna blev det höger. Sedan hoppade jag det lilla blågula krysset på andra sidan några gånger i varje varv. Han landade i galopp varje gång och fattade dessutom rätt galopp varje gång (dvs höger ;) ). Det blev ett rätt kort pass på ca 45 minuter, men det var rätt intensiv med väldigt korta skrittpauser :)
Jag var dock inte riktigt nöjd med galoppbommarna, tror det blir att nöta väldigt mycket galoppbommar i framtiden! Det är ju lite klurigt tycker han ju ;)

Tisdag var det regnigt som tusan, men med den där magen tyckte jag inte att Mace skulle få vila nåt ;) Så jag tömkörde en kort sväng på Annelis bana. Tyckte att han var ovanligt stark och ville inte riktigt samla sig så bra som han brukar vid tömkörning, jag tror att jag ska testa sätta innertömen mellan frambenen nästa gång så jag får honom i en lite rundare form. Men hursomhelst såg jag det som en liten högergaloppsträning så formen var ju inte sådär superviktig förstås. Gjorde 3 högerfattningar, sista var kanon för då behövde jag inte ens använda spöet utan jag sa bara gaaaalopp åsså fattade han :D Galopperade förstås lite i vänster varv också men det var mest bara för att göra det typ :P Jag var då nöjd ändå! :)

Onsdag red jag och Emma ut längs storänges. Usch han var stark och bet fast i vänster, huvva. Men jag var lite stressad också, kan ha berott på det :P Brukar som aldrig gå bra om man är stressad eller på dåligt humör.
Hursomhelst travade vi och galopperade. Galoppen var väldigt kass, bara springig och det kändes inte som att han tog i bakifrån. Men jaja, som sagt, det berodde nog mycket på mig.

Torsdag var det ju Anneliträning på södra sidan. På schemat stod lydnadsträning men för Mace blev det nog mycket mer än så.
Såhär såg det ut:
Röd=travbom
Blå=galoppbom
Svart=hinder

Mellan räcket och oxern på diagonalen var det ett galoppsprång.
Först värmde vi upp på travbommarna. Det var väldigt kort avstånd mellan så Mace fick verkligen jobba och trava saaakta. Tog ett par försök innan vi kom oss igenom utan snubbel och trassel. Som du kanske förstår av bilden så var travbommarna upplagda på ena sidan (som "vågen" eller vaden kallas). Tyckte då Mace var riktigt duktig som fixade dem, iomed det blev ett himla lågt travtempo för Mace med sin stora trav.
Sedan fick vi ta galoppbommarna ett par vändor. Mace var så duktig och fattade höger galopp i höger varv :) I vänster varv fick vi skina som Anneli sa haha. Han är verkligen superduktig lillMacen :)
Efter det fick vi testa hoppa kombinationen några vändor.
Sen var det dags att hoppa bana. Den började med räcket på diagonalen med galoppbom före, sedan galoppbommarna på långsidan, sedan oxern mitt på banan åsså höger efter den och galoppbommarna en gång till, sedan kombinationen på diagonalen, sedan en volt i hörnet för att hinna bryta av till trav och samla upp hästen, sedan travbommarna och till sist oxern på mitten en till gång. Hoppas du fattar ;) Som du förstår blev detta VÄLDIGT klurigt, och framförallt jobbigt, för Mace. När jag skulle vända upp mot första hindret (räcket med glpbom framför) blev det en rätt snäv sväng då Mace tappade galoppen. Det resulterade i att han kom in på hindret i en svag galopp och hoppade dåligt. Sen galoppbommarna blev ju gärna lite stressigt eftersom det var i höger varv men första vändan gick det riktigt bra! Oxern på mitten var inga större problem, förutom att vi kom ju i höger galopp på den och det var svårt att få till en vettig väg så det blev gärna lite snett åså. Sen var det ju galoppbommarna igen och efter dem en snäv sväng i höger galopp mot kombinationen. Kämpigt var det att hålla en vettig galopp genom svängen. Sista vändan på banan hoppade han så sjukt högt över oxern i kombinationen, alltså helt sinnes. Travbommarna gick bra och till sist oxern på mitten gick också bra.
Tyckte för övrigt att han överhoppade väldigt mycket igår. Jag hade rent problem att hänga med i sprången :O Men jag antar att det var för att han tyckte att det var svårt.
Även om det var svårt, och jobbigt, var jag nöjd och det var även Anneli :D Nästa gång (på onsdag) skulle det bli lite enklare grejer som Mace fixar lite lättare :)
Du kan ju ignorera ryttaren på bilden nedan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar