fredag, juli 10, 2009

Anneliträning!

Igår blev det ju Anneliträning ändå, jag vågade! Och tur var väl det, för det gick helt fenomenalt!
Började med att rida fram honom i alla gångarter och han var väl lite spänd men kunde ändå fokusera och blev inte springig åsådär. Sedan fick jag rulla på en bom runt Anneli för att se om jag kunde få nån höger galopp, men det lyckades inte särskilt bra. Efter det satte vi igång med lite markbommar!
Svart=markbom
Röd=räcke
Lila=stigsprång
Blå=oxer (bred)
Flerfärgad=grind

Till en början var hela galoppbomsserien nerlagd (alltså inga räcken) med 3 meter mellan. Började i vänster varv och första gången bytte han till höger galopp på första bommen. Förstår inte alls varför. Men mot förmodan tog vi oss igenom hela serien utan varken avbrott eller snubblingar. Andra vändan gick bättre, då kom vi oss igenom i rätt galopp och fortsatte galoppera efter.
Sedan var det dags för höger varv. Red då an i trav men så fort jag nått serien smackade jag och JA, HÖGER galopp. Kom oss hela vägen igenom och en bit längs långsidan innan jag bröt av till trav.
Efter det lades näst sista bommen (om man rider i höger varv) upp till ett lågt räcke. Kom lite halvsnett på räcket men vi kom oss igenom hela. Efter serien hade han då höger galopp med frambenen och vänster bak, men han rättade sig själv i kurvan, dukti pålla. :)
Sedan lades båda de röda i bomserien upp till räcken och så körde vi nån vända i vänster varv, vilket gick utmärkt förutom att han bytte till höger galopp nånstans däri.
När vi var varma på detta styrde vi mot grinden, som Mace tyckte var läskig, så första gången fick vi stopp. Andra vändan hoppade han dock.
Till slut var det dags för trekombinationen. Den bestod av stigsprång-1galoppsprång-oxer-2galoppsprång-räcke. Hindren var ju inte särskilt höga men däremot var oxern väldigt bred. Första gången sprang han på sidan på räcket (sista hindret) men andra gången hoppade han hela. Och tredje. Och fjärde. Han var så duktig så det var rent inte sant :D

Fick massa beröm av Anneli som tyckte han såg jättefin ut och att han hade så himla bra teknik. Sen var ju Mace helt grymt duktig som fixade både trekombination och massa galoppbommar. Jamenar, han har ju aldrig varken testat trekombination eller ens någon enstaka galoppbom förr, och nu var det plötsligt 7 på rad och han ba "det här var väl inget". Han hade verkligen världens självförtroende och var så framåt och härlig. ALLA tyckte han var så fin så fin :D Och jag hade så sjukt roligt! Det blir verkligen att jobba mycket galoppbommar nu, för det är grymt roligt och väldigt värt också för Mace tror jag. Förmodligen (förhoppningsvis kanske man ska säga) kommer jag vara med på alla (de flesta) Anneliträningar och jag skulle tro att de börjar köra en gång i veckan nu, för det var så jävla roligt och Anneli är så duktig och schysst!

Jag har knåpat ihop en liten film men det tar en massa tid att ladda upp den här och dessutom blir det så dålig kvalitet, så jag länkar till youtube istället ;)
http://www.youtube.com/watch?v=JCszgrfoJnY

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar