tisdag, april 07, 2009

SRK!

Blev så att jag och Emma åkte upp till SRK för att rida en sväng. Det var ledigt i heeeela manegen när vi kom dit, inte en kotte var där och red. Började iaf med att gå med honom runtruntrunt i manegen typ en kvart så att han skulle få spana in alla speglar och väggar och få en chans att coola ner innan jag hoppade upp på ryggen hans. Skuttade sedan upp och började rida lite 10metersvolter vid varje bokstav så att han skulle bli mer lösgjord och avslappnad. Tyvärr skulle de ha lektion på ena sidan så då drog de för skynket, vilket gjorde Mace väldigt spänd på den delen av manegen. Gjorde så att på den sidan med skynket fick han titta och spana hur mycket han ville åsså jobbade jag honom lite mer på andra sidan. Vågade mig tillomed på en del trav! Dock ställde jag inte så extremt höga krav på form åssåvidare, eftersom han ändå kändes lite springig och spänd i traven. Efter några varv på 20metersvolt i trav så blev han mycket mer avslappnad, även i skritten. Då slutade han andas en massa och titta sig omkring, utan lufsade på som om vi var hemma på A:s bana. Men fortfarande var det lite spänt mot skynket, särskilt då han hörde/såg hästarna på andra sidan ;) Mot slutet gick han faktiskt riktigt hyfsat i traven. Slappnade av och vilade på steget, duglig form. Sammanlagt blev det ungefär en timme inne i manegen. Mestadels skritt, och absolut ingen avancerad övning, men eftersom han knappt varit i manege innan så tyckte jag att det räckte så. Jag är absolut nöjd! Det gick ju över förväntan, jag hade liksom räknat med att jag skulle få promenera med honom typ en halvtimme och i bästa fall få hoppa upp och skritta lite på långa tyglar, åsså fick jag rent trava honom! Ändå lite småseriöst!
Hehe förresten, han blev ganska svettig. Ehm. Blir nog att raka honom nästa vinter ;)
När vi kom tillbaka insåg jag att jag måste köpa ett ordentligt svansskydd åt honom, eftersom han gnuggar rumpan mot transporten och förstör då svansen. Idag var han röd på svansroten, och då hade jag ändå lindat svansen. Stackars lillpojken. :(

Lite bildbrist nu eftersom Emma aldrig kan få tummen ur och skicka de där bilderna/filmerna till mig! Aja, en lite ful bild på Calle och Mace i transporten i lördags. Min mobilkamera är bäst.

/Linnea

1 kommentar:

  1. Låter ju som det gick bra för att vara andra gången i manegen! :D
    / Eve

    SvaraRadera