måndag, mars 01, 2010

Måndag

Igår hade jag planerat att rida ut och jobba start-stopp + sidförande, vilket jag också gjorde!
Tog hackamore och skrittade först fram, därefter joggade jag igång honom utan vidare krav. Det var ju rätt lite trafik så sedan, när jag satte igång och arbeta så kunde jag använda mig utav hela vägen. Började med att flytta honom över vägen i skritt fram och tillbaka ett par gånger. Därefter flyttade jag honom över vägen i skritt och när jag nått andra sidan travade jag ett par steg, bröt av till skritt och så tillbaka till andra sidan igen, så fortsatte jag så ett par gånger. Till sist flyttade jag honom i trav över vägen, och la då och då in halter däremellan.
Sedan jobbade jag mestadels i trav (förutom skrittpaus förstås ;) ) och la in halter, tempoväxlingar och skänkelvikningar som det passade. Tog en litenliten galopp, bara några språng så han inte skulle hinna hetsa upp sig så mycket över det. Första fattningen brände han av en backutspark, så då tog jag tillbaka honom, såg till att han hade bra takt igen åsså ny fattning, och då gick det bättre. Han kändes trots allt rätt bra i galoppen iaf=)
Red nästan hela vägen till scharins innan jag vände. Han var väldigt lyhörd, tog halvhalterna hur bra som helst och sådär, men hade lite problem att få med rumpan i skänkelvikningarna. När jag då vände blev han ännu mer lyhörd. OCH piggare. Jag kunde använda supersmå hjälper och ändå gick han verkligen hur bra som helst, men han hade grymt mycket energi så han travade nästan på stället hihi :) Fortsatte jobba halter, tempoväxlingar och skänkelvikningar i trav på hemvägen också. Och som sagt, lyssnade huuuur bra som helst, gjorde precis vad jag bad om, men hade sjukt mycket energi (GILLAS!). Ända grejen var väl att han i halterna gärna ville vrida in framdelen, så jag fick vara lite bestämd där, men det löste sig! :)

/Linnea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar