lördag, december 05, 2009

Lördag

Idag har jag faktiskt ridit Mace! Ingen svullnad eller värme längre så jag tyckte att jag kunde skritta ut en stund iaf. Det blev ungefär en halvtimme, på långa tyglar, i snön :)

Så imorgon kan du rida om du vill. Men bara skritt ett par dar först.
När du rider så är det bra om du lindar bakbenen med fleece-elastiska lindor (röda eller dina mörkblå) + såna där svart anti-glid paddar, bara så att det får stöd nu i början iaf. Men ute i hagen ska han såklart ha tjock vadd-padd + fleecelinda på vänster bak.

Efter jag hade ridit tyckte jag att han var lite varm just på ena såret, så jag dränkte en stor bomullstuss i jodopax och la den mot, och lindade på det. Tänkte bara att det skulle dra ut en eventuell infektion. Men imorgon räcker det om du bara tvättar med jodopax (kasta tussen som sitter där).

Sen har han ju en massa småsår som måste ses över också. Först och främst har han ett sår på samma ben som han blev sparkad på, lång ner vid karleden typ, på insidan. Sen har han även ett sår på höger fram (sett bakifrån), längst nere vid hoven på insidan. Det är även en liten flisa i hoven där. Jag förstår då inte hur han kan lyckas vara så klantig hela tiden ;) Men se till att alla sår är rena och he på jodopax om det behövs. Jodopax + bomull hänger förövrigt inne i sadelkammaren, i en systemet-påse som det står MACE på, för att inte jodopaxet ska frysa! :)

Jag tror det var allt... typ :P
Just ja! De röda benlindorna hänger i sadelkammarn på tork ifall du vill rida med dem, och reflextäcket hängde jag in i torkrummet. Plus att b-vitaminet är slut, men det tror jag han överlever utan ;)

/Linnea

1 kommentar:

  1. Okej jag fixar det ;D
    Haha jag har typ abstinens för jag har inte ridit på jättelänge så nu är jag jättetaggad tills han blir helt okej igen :D sen blir man ju inte mindre sugen nu när det är snö heller=)
    /Eve

    SvaraRadera